Gloria Oyarzabal

Gloria Oyarzabal

born in London (UK), 1971
lives in Spain

Co-founder and programmer at the independent cinema “La Enana Marrón” in Madrid (1999—2009), dedicated to the diffusion of author, experimental and alternative cinema. Since 1996 working in the cinema world taking care of artistic direction and photography of experimental short films & documentaries. Lived in Bamako, Mali (2009—2012). Graduated on Conservation & Restoration of Art (1993), Bachelor on Fine Arts at Complutense University at Madrid (1998). She has been a teacher of Analysis of Architectural Forms at IADE (2001—2010).

(Still) The Barbarians
2016

text by Elena Carluccio

Il termine Barbaro (βάρβαρος) nel mondo classico indicava una persona balbuziente, che non sapeva pronunciare correttamente il greco. Il termine ottenne quindi un’accezione dispregiativa quando si impose l’idea di una contrapposizione tra una cultura positiva, civile, “superiore” e un’altra, quella barbara, vista come rozza, incivile, quasi ostile. Il termine “barbaro” divenne uno strumento essenziale che i popoli greci prima, e romani poi, utilizzavano per indicare i popoli invasori e stranieri, prendendolo come pietra di paragone per poter definire la “normalità”. Si tratta di stereotipi etno-centrici mai scomparsi: chi usava e usa la parola “barbari” per definire un’umanità diversa e degradata di solito pensa di non appartenere a quella tribù; ma la verità è che per ognuno di noi i barbari sono sempre gli altri. In realtà, non esiste alcun confine territoriale definito e riconoscibile che divida gli uni dagli altri. Il lavoro della Oyarzabal indaga i “barbari” dei giorni nostri e gioca con queste sottili cesure territoriali, svelando al tempo stesso quanto esse siano immaginarie e irreali: le tende di un’abitazione, la gabbia di uno zoo, un filo spinato, perfino un arcobaleno. Ancora una volta sta a noi guardare questi nuovi barbari come gramigne che impoveriscono le culture, oppure ammirarli come nobili selvaggi, portatori di rinnovamento e idee nuove.

Call for Projects 2016
Manifatture Knos

In ancient times, the Greeks used the term Barbarian (βάρβαρος) to describe a stuttering person incapable of articulating correctly the Greek language. When the idea of a positive, “superior” culture arose, the word became a derogatory term by which people indicated an “inferior” different culture, considered rough, uncivilised and almost wild. The ancient Greeks and the Romans after them used the word barbarian to indicate foreigners and invading populations. For ancient cultures, this word became essential, as a starting point of comparison, to define “normality”. It is a matter of ethnocentric stereotypes that have never disappeared: who used the word barbarians and still uses it to describe a degraded and different humanity usually does not think to be part of such a tribe. The truth is that, for each of us, the others are always barbarians. Actually, there are no defined land borders that divide us form the others. This project inquires into contemporary barbarians and plays with these territorial breaks, revealing how unreal and imaginary they are at the same time: the curtains of a house, the cage of a zoo, a barbed wire and even a rainbow. Once again, it is up to us whether to look at those new barbarians as weed infesting cultures, or to admire them as wild and noble bringers of renewal and new ideas.

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